Bij CMD worden creative manieren van onderzoek doen screenshot_2017-02-15-14-30-15altijd gewaardeerd. Tijdens dit project is onze doelgroep 20 tot 25 jaren, en tinder leek ons een goede manier om met deze doelgroep in contact te komen. Ik ben niet zo van het catfishen dus een foto van een mooie vrouw kiezen om dan informatie te krijgen leek me geen goed idee. Daarom hebben we een mannelijk en een vrouwelijk profiel aangemaakt en hebben we deze een soa test als profielfoto gegeven. Daarna hebben we de beschrijving veranderd in ‘Zou jij mij doen?’ en kon het swipen beginnen.

We hebben iedere man en vrouw die we tegen kwamen een like gegeven en kregen meteen vooral veel mannelijke matches. Ik heb toen eerst gewacht tot zij een gesprek begonnen, wat soms voor grappige gesprekken zorgde. Als de mannen niet het gesprek begonnen stuurde ik ze ‘Dus jij zou een soa test doen?’. Veel van de mannen gaven hier nog een eerlijk en uitgebreid antwoord op ook, wat ik niet had verwacht maar wat wel erg handig was voor ons onderzoek.

We kregen veel antwoorden die op elkaar leken, waardoor we thema’s konden ontdekken in het onderzoek. Zo zouden veel mannen soa tests doen om meer zekerheid te krijgen of als ze het niet vertrouwen. Er waren ook veel mensen die het niet zouden doen, omdat ze voor hun gevoel altijd veilig vrijen.

Ik heb in totaal over de 100 matches gekregen in een paar dagen tijd, en met zo’n 80 mannen gepraat, en ik moet eerlijk zeggen, ik dacht niet dat ik zo veel matches zou krijgen als soa test!

