Op cmd zal het woord ‘Empathizen’ vaak voorbij komen. Empathizen betekent in het kort het inleven met je doelgroep. Als jij een product, in dit geval een campagne gaat ontwerpen, moet deze namelijk wel aansluiten bij je doelgroep. Daarom moet je deze doelgroep eerst leren kennen. Daar zijn verschillende manieren voor en één van die manieren is observeren. Omdat onze school in Leeuwarden staat, gingen wij naar de binnenstad om daar eens even te kijken wat onze doelgroep aan het doen was.

We begonnen in de Douwe Egberts, een plek waar mensen heen gaan om even koffie te drinken of wat te eten. We hadden post-its mee en hier hebben we alles opgeschreven wat we mensen uit onze doelgroep zagen doen, en dingen die ons opvielen aan de omgeving. Toen we alles daar wel zo’n beetje hadden genoteerd gingen we door de stad lopen en kwamen we op het idee om even bij de McDonalds te gaan zitten en hier hetzelfde te doen. Bij de McDonalds zitten zonder iets te eten kan natuurlijk niet, dus kochten we ondanks de kou een ijsje en pakten onze post-its er weer bij. Toen de ijsjes op waren en we ook mij de McDonalds alles wel hadden gezien gingen we terug naar het busstation om vanuit daar weer terug te gaan naar de NHL.

Eenmaal terug op de NHL was het tijd om allemuziek.jpg opgeschreven informatie te verwerken. Een goede manier daarvoor is Saturate & Group. De bedoeling hiervan is dat je al je post-its erbij pakt en kijkt of je thema’s kan ontdekken. Zo zagen wij een aantal mensen met koptelefoons op, of oordopjes in. Ook werd er bijna overal in de stad muziek afgespeeld. Hier hebben we toen een categorie van gemaakt en er een voorwerp bij gelegd om het beeldender te maken.

Toen we alle post-its eindelijk in een categorie zaten was de schooldag al weer om. ’s avonds zou er nog wel een teamlid interviews houden, maar voor nu was het tijd om lekker naar huis te gaan.

Advertenties