Zodra de introductieweek van CMD voorbij is en je aan het echte project begint met je groepje zal je al gauw te horen krijgen dat je competenties moet opnemen en hier leerdoelen voor moet verzinnen. Hier zul je echter al gauw in de knoop raken, omdat je niet goed weet wat de competenties zijn en wat leerdoelen inhouden. Mocht je door de februari-instromers uit je groepje ook niet veel wijzer worden, zijn hier wat tips voor het bepalen van je competenties en leerdoelen.

De competenties

Er zijn 10 competenties waarvoor je allemaal een bepaald aantal punten moet halen. De leerdoelen die je opstelt moeten allemaal in teken staan van de bepaalde competentie. Omdat je er in de eerste periode nog moet achterkomen hoe alles in elkaar zit is het verstandig je vooral te focussen op de eerste 4 competenties waarvoor je de meeste punten voor moet halen. Dit zijn Research, Concepting, Design en Production. Doordat dit de fases zijn die je in het project doorloopt valt er in de eerste periode ontzettend veel voor te leren.

Je leerdoelen

Een leerdoel is – zoals de naam al aangeeft- een doel wat je wilt leren. Deze leerdoelen bepalen deels wat jij gaat doen tijdens het project, omdat je natuurlijk de kennis die je opdoet over een leerdoel moet toepassen. Dit betekent echter niet dat je alleen maar de dingen hoeft te doen waar jij een leerdoel voor hebt, je kunt ook andere taken uitvoeren of groepsgenoten helpen.

Hoe stel je een leerdoel op?

Tijdens de eerste periode zal je nog niet zo goed doorhebben hoe je zo’n leerdoel formuleert. Iets waar je gauw over zult leren is een conceptcirkel, veel van de leerdoelen in periode 1 bestaan dan ook uit ‘’Ik wil leren wat een conceptcirkel is’’. Als je dit leert dan doe je alleen kennis op over de conceptcirkel en verder doe je er niets mee. Zorg daarom dat er uit je leerdoel komt dat je wilt weten wat iets inhoudt of hoe je iets doet en hoe je dit gaat toepassen. ‘’Ik wil weten wat de conceptcirkel inhoudt en deze kennis toepassen door een conceptcirkel te maken’’

 

Wanneer heb je een goed leerdoel?

Omdat het kan zijn dat je de eerste periode nog niet alle leerdoelen kunt koppelen aan de juiste competentie is het aan te raden gesprekken te houden met je mentor en met CMD studenten die al langer op de opleiding zitten. Op deze manier zal je te horen krijgen of alles is goedgekeurd en je aan de slag kunt met leerdoelen uitvoeren of dat er nog wat moet veranderen aan je leerdoel.

Conclusie

In de eerste periode valt er nog veel te leren over CMD, ga daarom voor zo’n 12 tot 15 punten die je opneemt met de eerste 4 competenties en eventueel een softcompetentie. Voor het opstellen van je leerdoelen kun je bij ontzettend veel mensen hulp vragen, waarbij je mentor een van de belangrijkste is. Succes!

Advertenties