Je zult de eerste paar dagen al gauw iets te horen krijgen over Design thinking, de methode die op CMD wordt aangehouden tijdens projecten. Al op de eerste dag zal geprobeerd worden je hier meer inzicht in te laten krijgen door zelf een prototype te maken en deze te testen, Prototype en Test zijn namelijk 2 van de fases die bij Design thinking horen. Je zult echter merken dat dit de eerste paar dagen, weken, of – in mijn geval – periode, nog niet zo goed doordringt. Bij Design thinking gaat het er dan ook vooral om dat je het doet, want zo krijg je het vanzelf door. Toch is het handig om al voordat je hiermee begint het een en ander te weten over Design thinking.

 

Kenmerken

1 van de belangrijkste kenmerken van Design thinking is dat het ‘human-centered’ is. Dit houdt in dat je project mensgericht is, je houdt namelijk rekening met de normen, waarden en behoeften van de doelgroep. Daarnaast werk je samen, omdat je samen voor meer oplossingen kunt zorgen. Ook ben je optimistisch, je moet ervan overtuigd zijn dat iedereen verandering teweeg kan brengen. Als laatste experimenteer je veel; dingen mogen fout gaan, want hier leer je van.

Inleving

Het eerste wat je doet bij design thinking is Empathize: je inleven in de doelgroep. Je begint niet zomaar met het bedenken van een idee; je leert eerst je doelgroep kennen. Op die manier krijg je meer inzicht in hun huidige situatie omtrent het onderwerp van het project en in hun behoeftes. Dit inleven kun je op verschillende manieren doen, zo kun je de doelgroep interviewen, observeren of een collage laten maken.

Gegevens verwerken en ideeen bedenken

Hierna ga je naar de Define fase: je gaat de gegevens van het empathizen verwerken en kijken wat je kunt meenemen naar het concepten. Dit kun je doen met bijvoorbeeld de Empathy map, de Design gap of een Saturate & Group. Nadat je dit hebt gedaan heb je een beter inzicht in de probleemstelling en kun je overgaan naar de Ideate fase: het bedenken van concepten. Dit wordt gedaan met behulp van conceptmethodes. In het begin zal het even zoeken zijn naar wat een concept precies is, maar na een tijdje krijg je hier meer inzicht in.

Prototype maken en testen

Zodra je een concept hebt kun je overgaan naar de vierde fase: Prototype. Hierbij maak je een prototype van je concept, dit kan slechts een schets zijn maar ook een digitaal prototype of een rollenspel. Met dit prototype kun je uiteindelijk naar de laatste fase: Test. Je zoekt de doelgroep op om je prototype te testen, zodat je erachter kunt komen wat ze ervan vinden.

Getest, en dan?

Dat je alle fases hebt doorlopen betekent echter niet dat je er bent. Uit het testen kan komen dat je doelgroep je concept helemaal niets vindt, dan moet je dus weer overnieuw beginnen om zo een nieuw concept te krijgen. Mocht je doelgroep het concept wel leuk vinden is het echter alsnog de bedoeling om overnieuw te beginnnen, omdat er altijd ruimte is voor verbetering om zo toe te werken naar een eindproduct.

In conclusie

Design thinking is een handige methode om aan te houden tijdens CMD projecten, omdat je op die manier tot een concept toe kan werken wat aansluit bij je doelgroep. Het bevat 5 fases die je iedere iteratie opnieuw doorloopt, hierdoor leer je van je fouten en kun je je concept steeds verbeteren. Uiteindelijk kun je aan de hand van Design thinking werken naar het juiste eindeproduct.

Advertenties